En merkevareplattform, er et grunnleggende sett med retningslinjer som definerer og skisserer nøkkelelementer i en merkevares identitet, posisjonering og budskap. Den fungerer som et veikart for hvordan en merkevare presenterer seg for sin målgruppe og hvordan den kommuniserer sine verdier og verdier. Elementene i en merkevareplattform inkluderer vanligvis:
Merkevareformål, posisjonering og personlighet
Målgruppe, budskap og verdiforslag
Visuell identitet og merkevareretningslinjer
Merkevarehistorie, løfte og arkitektur
Å skape en merkevareplattform er avgjørende i merkevareutvikling og salg. Det sikrer at alle aspekter av et merkes kommunikasjon og identitet er på linje og konsistent, og bidrar til å bygge merkevaregjenkjenning og tillit, for å utføre salgsstrategien din med suksess.
En merkevareplattform fungerer også som et referansepunkt for interne team og eksterne partnere for å opprettholde et enhetlig merkevarebilde som kommuniserer profesjonalitet!
Å lage en merkevareplattform innebærer en strategisk prosess som definerer kjerneelementene i merkevarens identitet, posisjonering og budskap.
Elementer i utviklingen inkluderer markedsundersøkelser, workshops og en designprosess. Kompleksiteten kan være lav eller høy, avhengig av størrelsen på bedriften din og hvordan du vil utnytte merkevareplattformen. Å utvikle en merkevareplattform kan være en flott kick-off-aktivitet eller et ledergruppeprosjekt.